LGB-HOBBY

Skriv til lgb-hobby.dk
Om lgb-hobby.dk
Hvem er jeg

SPOR G BLADET

2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Se alle

SKOVBY BANEN

Nyt lokomotiv
Første anlæg
Banegårds areal
Vest siden
Broen & bjerget
Vinter
Stormen 2005
 

SVANKJÆR BANEN

Flytningen
 

Galleri

  Se flere
 

Blog

Se Blog

Udflugter

 Harzen-Wiehe
 Bäderbahn-Rügensche Bahn
 Bruchhausen-Vilsen-Asendorf
 Live Steam
 Se Flere 
 

Links

 Se Alle

 

Det føste anlæg.

SKOVBY-BANENS FØRSTE

UDSEENDE FRA 1985 – 1995

 

”Det er næsten ikke til at tro”, sådan tænkte jeg, da jeg stod og beundrede den første etape af mit projekt, med at bygge en udendørs modeljernbane.

Før dette syn kunne nydes, var da også gået mange timers hårdt arbejde.

Allerførst skulle mange knækfliser knækkes. De var stride, skulle jeg hilse og sige. Sælgeren sagde de blot skulle ha’ et par lette slag med en hammer i den lille slids i midten, så knækkede de. Men – ak nej, der skulle hamres lang tid på dem, endda med en mejsel for at de kunne knække.

Efter dette slidsomme arbejde skulle de så anbringes som kant rundt om anlægget. Jeg havde besluttet at hæve det ca. 40 cm. fra jorden, for at man bedre kunne komme til de forskellige huse og hvad der nu ellers skulle være på anlægget.

Da knækfliserne var anbragt i vatter og stablet i højden, skulle området indenfor fyldes med stabil grus. Det blev til to vognlæs med hver 10m³ stabil grus, der så skulle køres fra indkørslen på østsiden af huset om på vest siden i en trillebør. 12 gange pr. m³. Det tog sin tid – og gav da også en øm ryg og vabler på hænderne. Efter at have vandet og stampet dette gruslag, skulle der så endelig køres muldjord ovenpå. Atter et vognlæs, øm ryg og vabler på hænderne.

Nu stod jeg så der og tænkte, ” det er næsten ikke til at tro”.

Men jeg skulle jo videre med arbejdet. Det var ikke nok der var kommet jord på, der skulle jo også små granitsten som ballast under skinnerne. Så det var bare at komme i gang med sporplanen.

Sporplanen var heldigvis færdig for længst. Den var tegnet i 1:10 flere år i forvejen, så det var bare at følge tegningen.

Jeg valgte at starte med stationsarealet, da jeg her kunne stille en del bygninger – og have tog opstillet, selvom intet endnu kunne køre rundt.

Så var der da noget at se på i starten, når der ikke blev arbejdet med nedlægning af ballast og skinner.

Først skulle der selvfølgelig måles op, til de forskellige spor. Jeg havde fra starten valgt 3 hovedspor rundt i anlægget samt en lille lokal bane, der skulle køre i midten af anlægget fra den store station til en mindre inde i midten af anlægget. Der skulle også være plads til en sporvognslinje inde i midten af byen, der skulle anbringes bag den store station.

Som det kan ses på billederne så kom der hurtigt en station på det ellers så øde anlæg. Der gik heller ikke lang tid før jeg fandt nogle vogne frem for at pynte yderligere på stationen. Køre kunne de jo ikke endnu, men man kunne da altid ”håndrangere” med dem.

Det smagte da lidt ” af fugl” så det forestående arbejde der ville tage lang tid, kunne godt udskydes en time eller to i ny og næ.