LGB-HOBBY

Skriv til lgb-hobby.dk
Om lgb-hobby.dk
Hvem er jeg

SPOR G BLADET

2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Se alle

SKOVBY BANEN

Nyt lokomotiv
Første anlæg
Banegårds areal
Vest siden
Broen & bjerget
Vinter
Stormen 2005
 

SVANKJÆR BANEN

Flytningen
 

Galleri

  Se flere
 

Blog

Se Blog

Udflugter

 Harzen-Wiehe
 Bäderbahn-Rügensche Bahn
 Bruchhausen-Vilsen-Asendorf
 Live Steam
 Se Flere 
 

Links

 Se Alle

 

Banegårds areal

Banegårds arealet blev hurtigt efter start udstyret med elmaster og køreledning, så krokodillen kunne komme original tro af sted på anlægget.

Det næste var selvfølgelig, at få en kørestreng færdig, så der kunne tilsluttes strøm – og det første togsæt kunne sendes af sted.

Næste step var, at få lokalbanen i midten af anlægget færdig. Her skulle de små damplokomotiver og skinnebussen køre.

Med hensyn til de omtalte elmaster og køretråde, så blev de kun til start sat op på stationsarealet, da det ville hindre det øvrige anlægsarbejde, hvis jeg som planlagt begyndte, at opsætte dem på yderbanen.

Efterhånden som tiden gik – og mere af skinnearealet blev færdigt, blev der også mere og mere overskuds jord, der blev samlet der hvor mit ”bjerg” senere skulle være.

Det begyndte, at ligne lidt af et miniput landskab. Da det hurtigt gjorde det, besluttede jeg for en tid at lade skinner være skinner. Kørte til et gartneri og købte de første stenplanter og lidt sommer blomster. Det pyntede op på landskabet. Det var da også nu, de første nysgerrige naboer dukkede op for at se til.

ÖBB stangdiesel var det første togsæt der næsten dagligt blev indsat i drift på ydersporet. Der kunne jo stadigvæk ikke køre el toge, da masterne på strækningen endnu ikke var opsat. Jeg havde da heldigvis også et par damplokomotiver, så der var jo ikke noget at være ked af. Køres kunne der jo.

Stangdiesel’en så da også pæn ud. Her ved siden af sommerblomst, der faktisk er vokset så stor at den næsten er som et lille træ i forhold til lokomotivet.

Læg mærke til naboens store træer i baggrunden, de falder helt naturligt ind i billedet.

Perronen blev hurtigt udstyret med stations ur, lygtepæle og mennesker. Signaler blev også opsat – og så var der klar til afgang.

Nu var der fyldt op på alle spor, så det var som en virkelig travl banegård. El togene kunne holde i midtersporene og pynte, mens diesel på spor 4 og skinnebussen på lokalbanen kunne køre ud gennem minilandskabet.

På den anden side af banegårdsbygningen blev den lille by anbragt, ganske normalt som i den rigtige verden. Byen var udstyret med Playmobil huse og Pola bygninger. Playmobil husene var med værtshus, Rådhus og forskellige butikker.

Og som i en rigtig by, skulle der selvfølgelig også køre en sporvogn. Sporvognen blev en linje 3, der kørte mellem banegården og Zoo, der senere skulle anlægges på vest siden af byen over mod bjerget.